Cursus bloggen via ASVA

Op dinsdag 27 oktober van 14.00 uur tot 17.00 uur geef ik een cursus bloggen (beginners & gevorderden) voor studenten (aanmelding via de  ASVA studentenunie).  Een van de onderdelen van de cursus is: Waarom zou ik als student gaan bloggen? Hoe kan ik mijn blog gebruiken voor mijn scriptie of onderzoek? Hoe kan Twitter dienen als aanvulling op mijn blog en hoe koppel ik deze twee aan elkaar? Daarnaast zullen we gaan kijken naar de blogosphere als waardevolle informatiebron. Hoe vind ik de juiste bronnen en waar?

De rest van de cursus zal naar wens van de cursisten worden ingevuld. Tijdens de cursus is er ruimte is voor vragen over plugins, widgets, taggen, layout, design, schrijven, search engine optimization en meer. Heb je specifiek een onderwerp of vraag die je graag behandeld zou willen hebben? Laat deze vraag of opmerking dan achter in de comments of stuur een e-mail.

Hoewel het een praktische cursus is, kan ik de onderstaande literatuur aanraden ter voorbereiding:

Literatuur

boyd, danah. “A Blogger’s Blog: Exploring the Definition of a Medium.” Reconstruction, 6 (4), November 2006. http://www.danah.org/papers/ABloggersBlog.pdf

Hourihan, Meg. “What We’re Doing When We Blog. O’Reilly Network, June 13, 2002,  www.oreillynet.com/pub/a/javascript/2002/06/13/megnut.html

Walker, Jill Blogging From Inside the Ivory Tower. Peter Lang. 2006. 127-138. https://bora.uib.no/bitstream/1956/1846/1/Walker-Uses-of-Blogs.pdf

Walker, Jill. Blogging as a tool for reflection and learning (Video)

Over mij

Ik ben docent-promovendus Nieuwe Media aan de Universiteit van Amsterdam. In 2006 was ik als MA student Nieuwe Media verantwoordelijk voor het opzetten van de Masters of Media blog. Begin 2008 ben ik cum laude afgestudeerd op een onderzoek naar de relatie tussen blog software en zoekmachines. Op dit moment geef ik voor de tweede keer het 3e jaars BA vak Digitale Praktijken met collega Esther Weltevrede waarbij bloggen op Metareporter centraal staat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *